Wydział Rolnictwa i Gospodarowania Środowiskiem
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2009-02-17 14:23:17 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr - brak tytułu
Funkcję Naczelnika Wydziału Rolnictwa i Gospodarowania Środowiskiem sprawuje - Agata Kowalska – Skórka Tel. 089 751 17 22, pokój 39.
Wydział Rolnictwa i Gospodarowania Środowiskiem nadzoruje bezpośrednio Starosta.
Do podstawowych zadań Wydziału Rolnictwa i Gospodarowania Środowiskiem należy:
Pokój nr 37 – tel. 089 751 17 64
- w zakresie gospodarki wodnej:
- ustalanie linii brzegowej wód, nie będących wodami wewnętrznymi, wodami granicznymi oraz śródlądowymi drogami wodnymi;
- wprowadzenie drogą uchwały Rady Powiatu powszechnego korzystania z wód innych niż powierzchniowe wody publiczne, w celu zaspokojenia niezbędnych potrzeb społecznych;
- nakazanie usunięcia drzew lub krzewów z wałów przeciwpowodziowych, oraz położonych w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału;
- nakazanie przywrócenia wałów przeciwpowodziowych do stanu poprzedniego, na koszt tego kto zmian dokonał;
- ustanawianie stref ochronnych urządzeń pomiarowych służb państwowych;
- ustanowienie stref ochronnych ujęć wody obejmujących wyłącznie strefę ochrony bezpośredniej;
- nałożenie obowiązku likwidacji urządzenia wodnego w przypadku nie uzyskania decyzji o legalizacji urządzenia wodnego;
- wydanie decyzji o legalizacji urządzenia wodnego;
- stwierdzenie przejścia do zasobów Skarbu Państwa gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi płynącymi lub ich wykreślenie z zasobu;
- stwierdzenie przejścia, w trwały zarząd właściwych organów, wód oraz gruntów pokrytych tymi wodami, stanowiących własność Skarbu Państwa;
- nakazanie usunięcia drzew i krzewów w otoczeniu urządzeń pomiarowych służb państwowych;
- wydawanie pozwoleń wodnoprawnych dotyczących:
- szczególnego korzystania z wód,
- regulacji wód oraz zmiany ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód, mających wpływ na warunki przepływu wody,
- wykonania urządzeń wodnych,
- rolniczego wykorzystania ścieków, w zakresie nieobjętym zwykłym korzystaniem z wód,
- długotrwałego obniżania poziomu zwierciadła wody podziemnej,
- piętrzenia wody podziemnej,
- gromadzenia ścieków oraz odpadów w obrębie obszarów górniczych, utworzonych dla wód leczniczych,
- odwodnienia obiektów lub wykopów budowlanych oraz zakładów górniczych,
- wprowadzenia do urządzeń kanalizacyjnych ścieków, zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego,
- stwierdzanie wygaśnięcia, cofnięcia, ograniczenia pozwolenia wodnoprawnego oraz przeniesienie prawa własności urządzenia wodnego;
- podawanie do wiadomości publicznej informacji o wszczęciu postępowania wodnoprawnego;
- dokonywanie zmiany pozwolenia wodnoprawnego, jeżeli zostały naruszone interesy osób trzecich, dokonano zmian sposobu użytkowania wód w regionie wodnym lub dokonano zmian uprawnień innego zakładu;
- nakładanie na zakład obowiązków:
- wykonania ekspertyzy,
- wykonania i utrzymania urządzeń zapobiegających szkodom,
- opracowania lub zaktualizowania instrukcji gospodarowania wodą albo instrukcji utrzymywania systemu urządzeń melioracji wodnych,
- cofanie lub ograniczanie pozwolenia bez odszkodowania, jeżeli:
- zakład zmienia cel i zakres korzystania z wód lub warunki wykonywania uprawnień ustalonych w pozwoleniu,
- urządzenia wodne wykonane zostały niezgodnie z warunkami ustalonymi
w pozwoleniu wodnoprawnym lub nie są należycie utrzymywane, - zakład nie realizuje obowiązków wobec innych zakładów, posiadających pozwolenie wodnoprawne,
- zasoby wód podziemnych uległy zmniejszeniu w sposób naturalny,
- zakład nie rozpoczął w terminie korzystania z uprawnień wynikających
z pozwolenia wodnoprawnego, - nastąpiła zmiana przepisów dotyczących warunków korzystania,
- dokonywanie przeglądu raz na 4 lata ustaleń pozwoleń wodnoprawnych na pobór wody lub wprowadzenie ścieków do wód, do ziemi lub urządzeń kanalizacyjnych, a także realizacji tych pozwoleń;
- cofanie lub ograniczanie pozwoleń wodnoprawnych za odszkodowaniem, jeżeli jest to uzasadnione interesem ludności, ochroną środowiska albo ważnymi względami gospodarczymi;
- orzekanie o odszkodowaniu w drodze decyzji, jeżeli cofnięcie lub ograniczenie pozwolenia jest uzasadnione interesem ludności;
- wzywanie zakładu do usunięcia w określonym terminie zaniedbań w zakresie gospodarki wodnej, w wyniku których może powstać stan zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi albo zwierząt, bądź środowisku;
- wydawanie decyzji o unieruchomieniu zakładu lub jego części – jeżeli zaniedbania zakładu nie zostaną usunięte w określonym terminie, do czasu usunięcia zaniedbań;
- wydawanie zgody na podjęcie wstrzymanej działalności w porozumieniu
z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu, po stwierdzeniu, że usunięto zaniedbania.
2) w zakresie prawa geologicznego i górniczego:
- udzielanie koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż, jeżeli obszar udokumentowanego złoża nieobjętego własnością górniczą nie przekracza 2 ha, jeżeli wydobycie kopaliny ze złoża w roku kalendarzowym nie przekroczy 20 000 m3, a działalność będzie prowadzona metodą odkrywkową oraz bez użycia środków strzałowych;
- nakazanie dokonania obmiaru wyrobisk i przedłożenie operatu ewidencyjnego
w uzasadnionych sytuacjach; - wygaszanie, cofanie, ograniczanie koncesji;
- przeniesienie praw i obowiązków wynikających z w/w koncesji na rzecz innego podmiotu;
- przyjmowanie zgłoszeń projektu robót geologicznych obejmujących wyłącznie wiercenia w celu wykorzystania ciepła Ziemi;
- zatwierdzanie projektu robót geologicznych;
- zatwierdzanie dokumentacji geologiczno-inżynierskich;
- zatwierdzanie dokumentacji hydrogeologicznych;
- zatwierdzanie dokumentacji geologicznej złoża kopaliny;
- przyjmowanie dokumentacji ustalającej zasoby złóż kopalin pospolitych;
- ustalanie opłaty eksploatacyjnej;
- ustalanie opłaty podwyższonej za wydobycie bez wymaganej koncesji;
- ustalanie opłaty dodatkowej za działalność wykonywaną z naruszeniem warunków określonych w koncesji lub zatwierdzonym projekcie robót geologicznych;
- przekazywanie państwowej służbie geologicznej dokumentów stanowiących podstawę dokonania wpisu do rejestru obszarów górniczych, w tym map obszarów górniczych;
- wstrzymanie działalności, niezwłoczne nakazanie usunięcia stwierdzonych uchybień, a w przypadku potrzeby nakazanie podjęcia czynności mających na celu doprowadzenie środowiska do należytego stanu w przypadku stwierdzenia, że działalność określona ustawą jest wykonywana z naruszeniem warunków określonych w koncesji, bez zatwierdzonego projektu robót geologicznych lub
z naruszeniem określonych w nim warunków, bez przedłożonego projektu robót geologicznych, który nie podlega zatwierdzeniu, lub z naruszeniem określonych w nim warunków.
Pokój nr 38 – tel. 089 751 17 65
1) w zakresie ochrony środowiska:
- wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu, w przypadku stwierdzenia przez starostę, na podstawie pomiarów własnych, pomiarów dokonanych przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska lub pomiarów podmiotu obowiązanego do ich prowadzenia, że poza zakładem, w wyniku jego działalności, przekroczone są dopuszczalne poziomy hałasu;
- nakładanie w drodze decyzji na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji wykraczających poza obowiązki, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych;
- przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko;
- ustalanie, w drodze decyzji, wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska;
- nakładanie, w drodze decyzji, na zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku wprowadzanych
w związku z eksploatacją tych obiektów, wykraczających poza obowiązki, jeżeli przeprowadzone kontrole poziomów substancji lub energii w środowisku, które są emitowane w związku z eksploatacją obiektu, dowodzą przekraczania standardów jakości środowiska; - nakładanie, w drodze decyzji, na zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem obowiązku przedkładania Staroście wyników pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku wykraczających poza obowiązki, określając zakres i terminy ich przedkładania, a także wymagania w zakresie formy, układu i wymaganych technik ich przedkładania, jeżeli przeprowadzone kontrole poziomów substancji lub energii w środowisku, które są emitowane w związku z eksploatacją obiektu, dowodzą przekraczania standardów jakości środowiska;
- udzielanie, w drodze decyzji, pozwolenia:
- zintegrowanego,
- na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
- orzekanie, w drodze decyzji, o wygaśnięciu, cofnięciu oraz ograniczeniu pozwolenia;
- dokonywanie analizy wydanych pozwoleń zintegrowanych;
- zobowiązanie, w drodze decyzji, prowadzącego instalację podmiotu korzystającego ze środowiska do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego w razie stwierdzenia okoliczności wskazujących na możliwość negatywnego oddziaływania instalacji na środowisko;
- nakładanie obowiązku, w drodze decyzji:
- ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia,
- przywrócenia środowiska do stanu właściwego, jeżeli podmiot korzystający ze środowiska negatywnie oddziałuje na środowisko;
- sporządzenie powiatowego programu ochrony środowiska;
- sporządzanie i przedstawianie raportu z wykonania powiatowego programu ochrony środowiska;
- opiniowanie gminnych programów ochrony środowiska;
- dokonywanie identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi oraz sporządzanie wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
- prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy, a także rejestr zawierający informacje o tych terenach;
- sporządzanie map akustycznych na potrzeby oceny stanu akustycznego środowiska;
- sporządzanie programu ochrony środowiska przed hałasem dla terenów, na których poziom hałasu przekracza poziom dopuszczalny;
- sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością;
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, znajdujących się
w posiadaniu starostwa, pobieranie opłat za wyszukiwanie informacji, sporządzanie kopii dokumentów lub danych oraz ich przesyłanie.
2) w zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych:
- wydawania decyzji zezwalających na wyłączenie gruntów rolnych z produkcji rolniczej oraz określających warunki wyłączenia;
- naliczania i zawiadamiania o wysokości opłat rocznych za wyłączenie gruntów rolnych z produkcji rolniczej przypadającej na dany rok,
- prowadzenie sprawozdawczości w sprawach ochrony gruntów rolnych;
- sprawowania kontroli stosowania przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r.
o ochronie gruntów rolnych i leśnych, dotyczących wyłączenia gruntów
z produkcji rolniczej; - nakładanie podwyższonych opłat w razie stwierdzenia wyłączenia gruntów
z produkcji rolniczej niezgodnie z przepisami ustawy; - uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu warunków zabudowy dla inwestycji , w odniesieniu do gruntów wykorzystanych na cele rolne;
- dokonywanie rekultywacji gruntów zdewastowanych lub zdegradowanych przez nie ustalone osoby lub w wyniku klęsk żywiołowych;
- wydawanie decyzji w sprawach rekultywacji i zagospodarowania gruntów.
3) w zakresie handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych
i innych substancji:
i innych substancji:
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie instalacji objętej systemem handlu uprawnieniami do emisji.
- w zakresie gospodarowania odpadami:
- wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów, jeżeli prowadzący instalacje wytwarza powyżej 1 tony odpadów niebezpiecznych rocznie lub powyżej 5 tys. ton rocznie odpadów innych niż niebezpieczne;
- wydawanie zezwoleń na zbieranie odpadów;
- wydawanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów;
- wydawanie zezwoleń na transport odpadów;
- prowadzenie rejestru posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskiwania zezwoleń w zakresie zbierania lub transportu odpadów;
- wydawanie decyzji nakładającej na wytwórcę odpadów obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami z wypadków, jeżeli wymagają tego względy ochrony życia lub zdrowia ludzi lub względy środowiska;
- gospodarowanie odpadami z wypadków, jeżeli nie można wszcząć postępowania egzekucyjnego dotyczącego obowiązku zagospodarowania odpadów z wypadków albo egzekucja okazała się bezskuteczna lub konieczne jest natychmiastowe zagospodarowanie tych odpadów ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, lub możliwość zaistnienia nieodwracalnych szkód w środowisku;
- przygotowywanie wezwań do niezwłocznego zaniechania naruszeń, w przypadku gdy wytwórca odpadów narusza przepisy ustawy o odpadach lub działa w sposób niezgodny z wydanym zezwoleniem;
- wydawanie decyzji w sprawie cofnięcia zezwolenia na zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów, jeżeli wytwórca odpadów mimo wezwania nadal narusza przepisy ustawy lub działa w sposób niezgodny z wydanym zezwoleniem.
5) w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji:
a) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów przez prowadzącego punkt zbierania pojazdów;
b) wezwanie prowadzącego punkt zbierania pojazdów do niezwłocznego zaniechania naruszeń przepisów ustawy;
c) wydawanie decyzji o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów przez prowadzącego punkt zbierania pojazdów.
Pokój 40 – tel. 089 751 17 03
1) w zakresie ochrony przyrody:
- popularyzowanie ochrony przyrody w społeczeństwie;
- wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości stanowiących własność gmin;
- ustalanie administracyjnych opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów;
- opiniowanie wniosków dotyczących usunięcia drzew z nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa i Powiatu;
- prowadzenie rejestru żywych zwierząt gatunków wymienionych w załącznikach A i B rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi, zaliczonych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków, a także prowadzący ich hodowlę.
- w zakresie gospodarki leśnej:
- przygotowywanie decyzji, w przypadku niewykonania przez właścicieli obowiązków dotyczących kształtowania równowagi w ekosystemach leśnych, podnoszenia naturalnej odporności drzewostanów, a w szczególności określającej zadania:
- wykonywanie zabiegów profilaktycznych i ochronnych zapobiegających powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów,
- zapobiegania, wykrywania i zwalczania nadmiernie pojawiających
i rozprzestrzeniających się organizmów szkodliwych, - ochrony gleby i wód leśnych.
- udział w zarządzaniu, z urzędu lub na wniosek właściciela lasu, wykonania zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach zagrożonych, niestanowiących własności Skarbu Państwa, na koszt właściwych nadleśnictw;
- przygotowywanie decyzji w sprawie przyznania środków na pokrycie kosztów,
w przypadku braku możliwości ustalenia sprawcy szkody w lasach, powstałej
w wyniku oddziaływania gazów i pyłów przemysłowych, oraz w przypadku pożarów lub innych klęsk żywiołowych spowodowanych czynnikami biotycznymi albo abiotycznymi, zagrażających trwałości lasów; - przygotowywanie decyzji w sprawie zmiany lasu na użytek rolny w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli lasów, w stosunku do lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa;
- dokonywanie oceny udatności upraw w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego, jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie przepisów
o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich; - cechowanie drewna pozyskanego w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa;
- przygotowywanie dokumentu stwierdzającego legalność pozyskania drewna wystawianego właścicielowi lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa;
- przygotowywanie decyzji, po uzgodnieniu z właścicielem lasu i po zasięgnięciu opinii rady gminy, uznania lasu za ochronny lub pozbawienie go tego charakteru;
- przygotowywanie decyzji określających zadania z zakresu gospodarki leśnej dla lasów rozdrobnionych o pow. do 10 ha, niestanowiących własności Skarbu Państwa, na podstawie inwentaryzacji stanu lasów;
- kontrolowanie wykonanie zadań określonych w decyzjach określających zadania z zakresu gospodarki leśnej;
- zlecanie wykonania uproszczonych planów urządzenia lasów dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych
i wspólnot gruntowych; - zlecanie wykonania inwentaryzacji stanu lasów dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych;
- przygotowywanie decyzji w sprawie uznania lub nie uznania zastrzeżeń lub wniosków, złożonych przez zainteresowanych właścicieli lasów, do projektu uproszczonego planu lasu;
- przygotowywanie zatwierdzenia uproszczonego planu urządzania lasu, po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie nadleśniczego;
- kontrolowanie wykonania zadań określonych w zatwierdzonych uproszczonych planach urządzenia lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa;
- przygotowywanie decyzji, na wniosek właściciela lasu, w sprawie pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa niezgodnie
z uproszczonym planem urządzania lasu lub decyzją wyłącznie w przypadkach losowych; - przygotowywanie decyzji nakazującej wykonanie obowiązków i zadań
w przypadku jeżeli właściciel lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa nie wykonuje obowiązków w zakresie:
- ponownego wprowadzenia roślinności leśnej (upraw leśnych),
- przebudowy drzewostanu,
- pielęgnowania i ochrony lasu, w tym usuwania drzew opanowanych przez organizmy szkodliwe, a także złomów i wywrotów, zabiegów pielęgnacyjnych roślinności leśnej (upraw leśnych) w wieku do 10 lat, zabiegów w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
- ustalanie i nadzorowanie wykonania zadań gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzenia lasów;
- prowadzenie postępowań w oparciu o ustawę o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji dla właścicieli lasów niepaństwowych w przypadku nie wykonania zadań wynikających z ustawy o lasach; - prowadzenie dokumentacji dotyczącej naliczania miesięcznego ekwiwalentu za wyłączenie gruntu z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej;
- sporządzanie kwartalnych wniosków o przekazywanie przez ARiMR środków finansowych na wypłaty ekwiwalentów należnych właścicielom gruntów rolnych za wyłączenie tych gruntów z upraw rolnych i prowadzenie upraw leśnych;
- dokonywanie co 3 lata oceny udatności upraw dokonanych w trybie ustawy;
- przygotowywanie decyzji o przekazaniu praw i obowiązków związanych
z prowadzeniem uprawy leśnej, w przypadku sprzedaży gruntu; - przygotowywanie decyzji o wstrzymaniu wypłaty ekwiwalentu po stwierdzeniu, że uprawa leśna jest prowadzona niezgodnie z planem zalesienia lub uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją starosty określającą zadania
z zakresu gospodarki leśnej; - przygotowywanie decyzji o wstrzymaniu wypłaty ekwiwalentu, zwrocie sadzonek, kosztów sporządzenia planu zalesienia, pobranego ekwiwalentu wraz z odsetkami ustawowymi, w przypadku zniszczenia uprawy leśnej w wyniku celowego działania właściciela gruntu;
- prowadzenie i przetwarzanie rejestru wniosków o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia.
4) w zakresie ochrony środowiska:
a) koordynowania edukacji ekologicznej na terenie powiatu;
- organizowania konkursów o tematyce ekologicznej.
Pokój nr 41 – tel. 089 751 17 15
1) w zakresie rybactwa śródlądowego:
- wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego;
- przygotowywanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej nie zaliczanej do śródlądowych wód żeglownych;
- wyrażanie zgody na ustawianie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim sąsiedztwie;
- rejestracja sprzętu pływającego, służącego do amatorskiego połowu ryb;
- przygotowywanie wniosku o powołaniu Społecznej Straży Rybackiej.
2) w zakresie prawa łowieckiego:
- przygotowywanie zezwoleń, w szczególnych przypadkach, na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania, przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny;
- przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców;
- prowadzenie spraw związanych z wydzierżawieniem polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego;
- wydawanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny
w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
3) w zakresie gospodarki wodnej:
- ustalanie szczegółowych zakresów i terminów wykonania konserwacji urządzeń melioracji wodnych;
- nakazanie przywrócenia poprzedniej funkcji urządzenia wodnego lub likwidację szkód w przypadku nienależytego utrzymania urządzenia wodnego;
- zatwierdzanie statutu spółki wodnej;
- wzywanie do usunięcia niezgodności statutu;
- wydawanie decyzji o podwyższeniu wysokości składek i innych świadczeń na rzecz spółki wodnej, jeżeli spółka wodna zajmująca się utrzymaniem urządzeń wykonanych przy udziale środków publicznych, mimo wystąpienia starosty do organów spółki o podwyższenie wysokości tych składek i innych świadczeń, nie podjęła odpowiedniej uchwały;
- ustalanie wysokości i rodzajów świadczeń dla osób odnoszących korzyści
z urządzeń spółki, lub tych które przyczyniają się do zanieczyszczenia wody, dla której ochrony spółka została utworzona; - nadzorowanie i kontrolowanie działalności spółek wodnych, orzekanie
w drodze decyzji o nieważności uchwał organów spółki wodnej; - rozwiązywanie zarządu spółki, w przypadku powtarzającego się naruszania prawa lub statutu przez zarząd spółki oraz wyznaczanie osoby pełniącej jego obowiązki;
- ustanawianie zarządu komisarycznego spółki wodnej na czas określony;
- rozwiązywanie spółki w drodze decyzji, jeżeli:
- działalność spółki narusza prawo lub statut,
- upłynął termin, na jaki został ustanowiony zarząd komisaryczny, a walne
zgromadzenie nie dokonało wyboru nowego zarządu, - liczba członków jest mniejsza niż trzy osoby fizyczne lub prawne,
ustalanie wysokości wynagrodzenia likwidatora spółki.
- występowanie z wnioskiem o wykreślenie spółki wodnej z katastru wodnego;
- ustalanie na żądanie poszkodowanego wysokości odszkodowania.